20 درصد دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و توجه ناشناخته اند.

 طرح غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری که با حضور ویدئو کنفرانسی رؤسای ادارات استثنایی ۵ استان پایلوت طرح برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس مطالعه ای بین المللی،  ۵ درصد از دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص هستند و ۱۵ درصد دانش آموزان نیز دارای مشکلات یادگیری و توجه ناشناخته هستند.

بسیاری از دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری به مراکز مشکلات ویژه یادگیری مراجعه نمی کنند و از سپهر خدمات مداخله‌ای، بی‌بهره هستند.

 رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که در حوزه جامعه شناسی و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دو رویکرد ساختاری و سبب شناسانه وجود دارد، گفت: رویکرد ساختاری مبتنی بر پیشگیری است و رویکرد سبب شناسانه، مبتنی بر درمان است.

وی افزود: طرح غربالگری نوآموزان پیش دبستانی در معرض مشکلات یادگیری دارای رویکردی ساختاری، پیشگیرانه و فعال است و شناسایی به موقع نوآموزان در معرض مشکلات یادگیری و مداخلات به هنگام موجب کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از گسترش مشکلات این نوآموزان به مقاطع دیگر تحصیلی می‌شود.

.